06 31 06 06 62
Bereikbaar ma t/m vr: 07:00 - 22:00 uur

Mindfulness

Mind full of Mindful?
Mindfulness. Je hebt er misschien wel eens over gehoord. Steeds vaker zie je op internet aangeboden cursussen en artikelen in tijdschriften. Het wordt steeds populairder omdat mensen ervaren wat het voor je kan betekenen.
Ik heb zelf in 2015 een cursus Mindfulness gedaan en ik raad het iedereen aan. In eerste instantie wist ik niet wat ik er precies van moest verwachten.
Ik zal beginnen met het uitleggen van Mindfulness.
Mindfulness is al erg oud en stamt af van het boeddhisme. Mindfulness is een vorm van meditatie waarin men leert om even ‘niets’ te doen. Even uit de ‘doe-modus’ stappen.
Je leert bewust te worden van geestelijke en fysieke sensaties in het huidige moment. Daarnaast ook de situatie in het huidige moment. Je geeft de sensaties/situatie bewust aandacht maar hoeft er verder niets mee te doen. Je hebt aandacht voor het moment (ookwel het hier en nu). Mindfulness kun je ook wel aandachtstraining noemen.

Voorbeeld: Je zit op de bank met een kop koffie. Je gedachten schieten alweer heen en weer. ‘Ik moet straks nog boodschappen doen’, ‘O,ja vanavond hebben we een verjaardag’, ‘Wat zal ik aantrekken?’. Op zo’n moment probeer je je aandacht te houden bij je kopje koffie. Hoe ruikt de koffie? Hoe smaakt deze? Is het kopje warm in je handen? Neem je kleine slokjes of gooi je het gauw achterover?
Wees je bewust van het huidige moment. Het hier en nu. Probeer elke keer dat je neigt af te dwalen of verstrengeld te raken in gedachten, terug te gaan naar dat kopje koffie. 

 

 

 

 

 

 

Met deze vorm van mediteren voorkom je dat je gedachten alle kanten op gaan. En waarom is dat dan nodig?
In de eerste plaats geeft het je rust om in het moment te leven en niet al van te voren met allemaal andere dingen bezig te zijn. Je leert je gedachten ordenen en helder, objectief te kijken naar bepaalde dingen. Als je in het huidige moment leeft gaan gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen minder snel met je aan de loop.

Ook draait Mindfulness om het herkennen van negatieve gevoelens of gedachten. Je bent als mens vaak geneigd om deze weg te drukken. Want je wilt het niet, het is niet fijn en wilt het weg hebben. Hierdoor kunnen op den duur psychische klachten ontstaan.

Door Mindfulness in je dagelijks leven te brengen leer je om deze onbewuste gewoontepatronen te herkennen en er iets mee te doen. Je leert ook op te merken hoe je bijvoorbeeld reageerde of handelde in een bepaalde situatie, bij een gevoel of een gedachte. Want vaak gaat dit ook altijd automatisch. Je creëert voor jezelf de mogelijkheid om op een andere manier te reageren of te handelen.

Mindfulness, ook wel aandachtstraining, leer je niet in een week. Het trainen van de geest om in het moment te blijven en aandacht te geven voor het hier en nu, vergt tijd en inzet. Hoe meer je oefent, hoe meer ervaringen je ondergaat en hoe meer je dit kan gaan toepassen in je dagelijks leven. Zeker anno 2018 waarin iedereen het druk heeft met verschillende dagelijkse bezigheden en verplichtingen is het zeer nuttig om Mindfulness toe te passen.