06 31 06 06 62
Bereikbaar ma t/m vr: 07:00 - 22:00 uur

Food & Recipes

Eten is de brandstof voor ons lichaam. Maar welke brandstof is gezond, geschikt of juist funest?!
Er is zoveel keuze. Kijk maar eens in de supermarkt. Zoveel verschillende soorten drinkyoghurt, ontbijtgranen, kruidenmixen e.d. Wat moet je nu kiezen en wat is gezond? Al die kant-en-klaar maaltijden, kruidenmixen e.d. zitten bomvol toevoegingen zoals E-nummers. E-nummers zijn toevoegingen die ervoor zorgen dat de geur, kleur en structuur van het eten wordt versterkt. Dit houdt in dat aan het product bijvoorbeeld smaakversterkers en kleurstoffen zijn toegevoegd om het eten lekkerder te laten smaken en mooi er uit te laten zien. Ook wordt er vaak veel zout toegevoegd.
Gezonder is dus om zelf die kruidenmix te maken van verse kruiden! Dan weet je precies wat er door je voeding heen gaat en in welke hoeveelheden.

De basis voor gezonde voeding vanuit mijn visie is in de eerste plaats veel groenten en fruit. Groenten en fruit bevatten vitaminen, mineralen, vezels en tal van andere gezonde voedingsstoffen! Door het eten van voldoende groenten en fruit voel je je energiek, krijg je een mooie huid, daalt de bloeddruk en het cholesterol. Daarnaast heb je minder kans op verstoppingen in de maag of darmen en ga zo maar door.. Genoeg gezondheidsvoordelen dus!
Naast groenten en fruit is het o.a. ook belangrijk om vette vis, eieren, noten, zaden en gevogelte te eten. Neem bijvoorbeeld ook havermoutpap, een hele gezonde vervanger van brood! Ook deze voedingsmiddelen bevatten de nodige voedingsstoffen die je lichaam heel goed kan gebruiken!

Een maaltijd ziet er goed uit als deze de 3 macronutriënten bevat, namelijk koolhydraten, eiwitten en vetten. Maar ook de micronutriënten zijn van belang! Deze bestaan uit mineralen, vitaminen en spoorelementen. Dit zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden via voeding worden opgenomen. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk voor het herstellen, groeien en goed functioneren van het lichaam. Maar ook het reguleren van de hormoonhuishouding.

Balans in voeding is erg belangrijk. Heb je op vrijdagavond een feestje gehad met een paar drankjes? Zorg er dan voor dat je zaterdag even meer let op je calorie inname. Dit kun je bijvoorbeeld ook bijhouden via diverse apps voor op je telefoon of tablet!
Balans is naar mijn mening 80% van de tijd gezond en gevarieerd eten. De overige 20% van de tijd mogen er ook minder gezonde dingen gegeten en gedronken worden, bijvoorbeeld tijdens een feestje. Een healthy, happy lifestyle!

Kijk in de drop-down onder ‘Food & Recipes’ voor meer informatie over verschillende maaltijden en een aantal voorbeelden ervan.