Hardlopen tegen stress en frustraties

Anno 2016 heeft iedereen het ontzettend druk. Werk, gezin, sociale contacten, sporten, gezond leven, noem maar op.. Hierdoor kun je stress of onrust ervaren. Je hebt het gevoel dat je wordt geleefd. Alle verplichtingen slokken je energie bijna helemaal op.
Het klinkt zo makkelijk maar vaak wordt er geen tijd vrij gemaakt voor ‘me-time’. Maar juist dat is zo belangrijk! Zonder jezelf, houd je alle ballen namelijk niet in de lucht..
Dat buiten hardlopen gezond is voor het lichaam, dat wisten we al. Maar wist je ook dat buiten hardlopen vele voordelen heeft voor onze geestelijke gesteldheid? En nee, daar hoef je geen halve of hele marathon voor te lopen. Lees gauw verder!

Tijdens het hardlopen maak je vaak je hoofd lekker leeg. Je hoeft even nergens mee bezig te zijn, behalve met je voeten.
Vaak als je hier juist geen zin in hebt, voel je je des te beter na een rondje rennen. Tijdens en ook na het hardlopen komen de stofjes endorfine en serotonine vrij. Endorfine, ookwel het ‘gelukshormoon’, zorgt voor dat ‘euforische’ gevoel. Serotonine bepaalt de stemming. Daarnaast heeft serotonine invloed op o.a. het hongergevoel en het slaapritme. Deze hormonen zijn dus ontzettend nuttig!
Bij veel stress of zelfs depressieve gevoelens raken lichaamsfuncties verstoord. Je hebt bijvoorbeeld geen trek meer, slaapt slecht en hebt geen zin meer om dingen te ondernemen. Herkenbaar?
Door drie keer in de week maar een half uurtje hard te lopen kun je al heel wat goed doen voor je gesteldheid!

Voordelen van hardlopen op een rij:
– Minder gestresst of last van ‘dipjes’.
– Meer energie. Je voelt je fitter.
– Verbeterd de nachtrust.
– Meer levenslust.
– Verbeterd het concentratievermogen.
– Verbeterd de conditie (goed voor hart en bloeddruk).
– Verbeterd de botdichtheid.
– Geeft zelfvertrouwen.