Zoete aardappel / Bataat

Ken jij hem al? De bataat, ofwel de zoete aardappel.
Misschien heb je er wel eens over gehoord. Misschien eet je het omdat je ergens gehoord of gelezen hebt dat het gezond is.. Of je hebt geen enkel idee waar ik het nu over heb..
Waarom deze zoete aardappel zo populair is, gezond en tevens een goede vervanger voor de klassieke aardappel leg ik hieronder uit.

De bataat is een zetmeelhoudende knol en geen familie van de klassieke pieper. Echter wordt de bataat ook wel zoete aardappel genoemd omdat deze knol een zoetige smaak heeft en qua vorm en uiterlijk wel enigszins lijkt op een normale aardappel.
Oorspronkelijk komt de bataat uit Midden- en Zuid Amerika. De bataat kan oranje-roze van kleur zijn of wit-geel.
Ik heb het vandaag even over de oranje-roze variant. Deze variant van de bataat bevat bijvoorbeeld meer bètacaroteen dan de witte variant. Bètacaroteen is een voorloper voor Vitamine A en wordt daarom ook wel Provitamine A genoemd.  Vitamine A is belangrijk voor de opbouw van haarvaten en het algeheel functioneren en de gezondheid van alle lichaamscellen. Bètacaroteen is dus eigenlijk een stof die het lichaam zelf in Vitamine A kan omzetten.
Verder bevat bataat veel vezels en heeft hij een lagere GI (Glycemische Index) dan de klassieke aardappel waardoor de bloedsuikerspiegel  stabieler blijft in tegenstelling tot de klassieke aardappel.
Bataat bevat veel antioxidanten, Vitamine C en Vitamine B6. Dit laatste helpt o.a. de bloeddruk te verlagen, is belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering.

De bataat kun je op verschillende manieren bereiden. Bijvoorbeeld koken, bakken, stomen of in de oven. Probeer eens de heerlijke ‘Sweet Potato Fries’ uit de oven! Gezonde frietjes zonder het gebruik van de frituurpan en ook nog eens met een gezonde knol! Recept zie hieronder!

Bewaar de bataat op een koele, donkere plek. Dan kun je deze knol tot wel 10 dagen bewaren!
Maar let op, ook bataat eet je met mate. Blijf lekker variëren en probeer gewoon eens wat uit! “Balance is the key!”

Voedingswaarde bataat/zoete aardappel
Per 100 gram
Energie (kcal) 96
Vet 0,1 gram
Verzadigd 0 gram
Enkelvoudig onverzadigd 0 gram
Meervoudig onverzadigd 0 gram
Koolhydraten 21 gram
Voedingsvezels 2,5 gram
Suikers 3 gram
Eiwitten 1,3 gram

Recept Sweet Potato Fries
Ingrediënten voor 2 personen:
2 zoete aardappels
Kokosolie (circa 1 eetlepel)
Teentje knoflook
Zeezout

Benodigdheden:
Oven
Bakpapier
Beslagkom

To do:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Was de bataat en snijd in dunne reepjes. Je mag de schil dus om de bataat laten zitten, deze bevat juist veel gezonde voedingsstoffen! Verwijder wel even donkere plekjes.
Leg de frietjes circa 30 minuten in koud water. Droog ze daarna af met een theedoek.
Smelt wat kokosolie in een pannetje en doe de frietjes in een kom.  Schenk vervolgens de gesmolten kokosolie over de frietjes en meng het goed met elkaar.
Leg de frietjes nu op een bakplaat bekleed met bakpapier.
Snijd een teentje knoflook en verdeel over de frietjes evt. samen met wat zeezout.
Zet de frietjes ongeveer 35 minuten in de oven en hussel tussendoor even 1x om.

Zo, je gezonde frietjes zijn klaar!

Geniet ervan!